Medlemskap
Medlemskap i föreningen kan erhållas efter ansökan om medlemskap, som beviljas fysisk person som yrkesmässigt har anknytning till de rättsområden som ryms inom föreningens ändamål.
På förslag av minst två föreningsmedlemmar prövar styrelsen ansökan.
Till medlem och hedersledamot av föreningen kan föreningsstämma på förslag av en enig styrelse utse person som gjort sig förtjänt därav.
Hedersledamot är befriad från avgift till föreningen.
Medlemmar kan logga in på Föreningshuset för att ändra uppgifter, anmäla sig till evenemang, kontrollera fakturahistorik med mera: logga in här.
Att bli medlem i Svenska Föreningen för Entreprenad- och Konsulträtt (SVEFEK) erbjuder flera fördelar. Medlemskap ger tillgång till seminarier och konferenser om aktuella ämnen, möjligheter till nätverkande och samarbeten, samt stipendier för framstående arbeten. Dessutom öppnar Svefeks internationella kontakter inom European Society of Construction Law (ESCL) dörrar för internationellt samarbete och kunskapsutbyte. Genom att bli medlem kan du stärka din professionella utveckling och bidra till framtidens entreprenad- och konsulträtt.
Vi tar ingen inträdesavgift för att bli medlem däremot utgår en årsavgift som för närvarande (2024) ligger på 350 kr. Årsavgifterna skickas vanligtvis ut under början av oktober. Avgifter kan tillkomma för olika evenemang som föreningen arrangerar, men det är givetvis valfritt att delta.
SVEFEK använder Föreningshuset för att hantera medlemsregistret, administrera fakturor, och skicka ut information om event med mera. För att ändra dina uppgifter loggar du in här. Användarnamn är den e-post du uppgav vid ansökan.
Fakturan ställs som utgångspunkt ut till dig personligen och skickas till den e-postadress du angav vid ansökan. Du kan ändra detta genom att logga in på medlemssidan hos Föreningshuset (här). Där kan du till exempel lägga till en separat fakturaadress och/eller referens för fakturor. Observera att det är ditt ansvar som medlem att hålla dessa uppgifter uppdaterade, vilket kan bli aktuellt om du byter arbetsplats.
Om du behöver uppdatera uppgifterna på en faktura, exempelvis lägga till ett referensnummer, kan du göra detta genom att logga in på Mina sidor på Föreningshuset här. När du har sparat dina ändringar uppdateras den befintliga fakturan som du kan ladda ned direkt under fliken Ekonomi. Den nya fakturan kommer ha uppdaterade faktureringsuppgifter.
Om du däremot har bytt arbetsgivare och behöver ändra betalningsansvarig till din nya arbetsgivare måste du kontakta vår sekreterare: info@svefek.se. Sekreteraren kan hjälpa dig att utfärda en kredit på den tidigare utställda fakturan och se till att en ny faktura ställs ut till rätt betalningsmottagare.
Om du har bytt arbetsgivare är det viktigt att du uppdaterar dina uppgifter på Mina sidor på Föreningshuset här. Logga in och uppdatera dina uppgifter samt faktureringsinformationen, särskilt om det är din nya arbetsgivare som ska stå för fakturan. På så sätt säkerställer du att framtida fakturor skickas till rätt betalningsmottagare.
Om du har fått en faktura som felaktigt har ställts ut till din gamla arbetsgivare innan du hann uppdatera uppgifterna, behöver du kontakta vår sekreterare: info@svefek.se. Sekreteraren kan då utfärda en kredit för den felaktiga fakturan och hjälpa till med att skapa en ny faktura till din nya arbetsgivare.
Så ansöker du om medlemskap - steg för steg:
Följ dessa enkla steg för att ansöka om medlemskap.
- Ladda ned ansökningsblanketten. Om du har problem med att ladda ned blanketten kan du prova en annan webbläsare eller högerklicka på knappen och välj att öppna i ”privat” flik.
2. Ifylld ansökningsblankett skickas med e-post till info@svefek.se, ange ”Ansökan om medlemskap i SVEFEK” i ämnesraden.
3. Vi återkommer därefter med beslut om ansökan kan godkännas eller ej.